Upadłość konsumencka jest szansą dla osób z długami na odzyskanie płynności finansowej i nowe życie.
Przyczyn powstania stanu niewypłacalności jest tak dużo jak ludzi, których ten temat dotyczy.
Upadłość konsumencka jest ogłaszana wobec wszystkich niewypłacalnych osób, bez względu na źródło pochodzenia długu i stopień zawinienia samego dłużnika. Upadłość konsumencka obejmuje wszystkie zobowiązania w tym te z tytułu pożyczek, kredytów, podatków i składek ZUS. Upadłość konsumencka obejmuje również zobowiązania powstałe w czasie prowadzenia działalności gospodarczej oraz pełnienia funkcji członka zarządu spółki.
Jedną z podstawowych zasad prawa cywilnego jest to, że swoje zobowiązania należy realizować i spłacać swoje długi. Jako dłużnik, zapewne słyszałeś takie sformułowania niejednokrotnie. Jeśli jednak mimo chęci spłaty dochodzimy do sytuacji, w której nie jesteśmy już w stanie realizować swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, mówimy o stanie niewypłacalności, który uprawnia do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.
Ciągłe uciekanie przed wierzycielami do niczego nie prowadzi. Powoduje tylko wzrost zadłużenia poprzez narastające odsetki, koszty sądowe i egzekucyjne.
Jeśli znalazłeś się w takiej sytuacji i wiesz, że własnymi siłami nie jesteś w stanie spłacić wierzycieli, upadłość konsumencka może być dla ciebie drugą szansą na normalne życie.
Korzyści wypływające z upadłości konsumenckiej:
- ulga od postępowań egzekucyjnych
- koniec z naliczaniem odsetek i kosztów egzekucyjnych
- uporządkowany proces likwidacji majątku (jeśli dłużnik posiada jakiś majątek)
- wydzielenie kwoty na najem na okres od 12 do 24 miesięcy w przypadku posiadania mieszkania lub domu jednorodzinnego
- możliwy do wykonania plan spłaty, w którym następuje częściowa spłata zobowiązań
- umorzenie zobowiązań w pozostałym zakresie
Oddłużenie w upadłości konsumenckiej odbywa się zatem poprzez częściową spłatę zobowiązań oraz umorzenie zobowiązań w pozostałym zakresie. Wierzyciele zostają zaspokojeni wyłącznie z likwidacji majątku dłużnika (jeśli taki majątek występuje) oraz poprzez plan spłaty.
Cały proces upadłości konsumenckiej składa się z trzech etapów:
- rozpatrywanie wniosku o ogłoszenie upadłości – sąd upadłościowy dokonuje oceny, czy dana osoba jest niewypłacalna i kwalifikuje się do upadłości
- główne postępowanie upadłościowe – wraz z ogłoszeniem upadłości sąd ustanawia syndyka, który zajmuje się ustaleniem listy wierzycieli oraz likwidacją majątku upadłego (o ile taki majątek występuje);
- wykonywanie planu spłaty – dłużnik samodzielnie wykonuje plan spłaty zgodnie z postanowieniem sądu ustalającym wysokość i okres spłaty
Plan spłaty ustalany jest standardowo na okres w granicach od 1 do 3 lat. W przypadku jednak gdy w ocenie sądu dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa, okres ten będzie ustalony w granicach od 3 do 7 lat. Na dłuższy okres plan spłaty nie może zostać ustalony bez względu na wysokość długów. Wysokość planu spłaty ustalana jest przede wszystkim w oparciu o możliwości zarobkowe dłużnika oraz uzasadnione koszty utrzymania upadłego i osób pozostających na jego utrzymaniu. Wykonanie planu spłaty jest warunkiem umorzenia pozostałych zobowiązań.
W wyjątkowych sytuacjach postępowanie upadłościowe może zakończyć się na jeden z trzech innych sposobów:
- całkowite umorzenie zobowiązań bez ustalania planu spłaty – występuje w sytuacji trwałej niezdolności dłużnika do dokonywania spłat w ramach planu spłaty wierzycieli,
- warunkowe umorzenie zobowiązań – występuje w sytuacji tymczasowej niezdolności dłużnika do dokonywania spłat w ramach planu spłaty wierzycieli, sąd może w okresie 5 lat ustalić plan spłaty wierzycieli, jeśli sytuacja dłużnika ulegnie poprawie,
- odmowa ustalenia planu spłaty i umorzenia zobowiązań – może wystąpić w bardzo skrajnym przypadku, jeśli dłużnik celowo doprowadził do swojej niewypłacalności.
Kluczem do skorzystania z dobrodziejstw upadłości konsumenckiej jest rzetelne przygotowanie wniosku o ogłoszenie upadłości oraz prawidłowe poprowadzenie sprawy na etapie ustalania planu spłaty.
Warto zatem skorzystać w tym procesie ze wsparcia pełnomocnika w postaci doradcy restrukturyzacyjnego mającego doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych również w charakterze syndyka. Pełnomocnik jest również ogromnym wsparciem w zakresie obsługi Krajowego Rejestru Zadłużonych, czyli systemu teleinformatycznego służącego do obsługi postępowań upadłościowych.
Jako kancelaria Restruktor posiadamy do tego odpowiednie uprawnienia oraz doświadczenie w charakterze syndyka.
Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji w Twojej sprawie
Napisz do nas maila ([email protected]), zadzwoń (+48 724 666 656) lub wypełnij poniższy formularz.
Odezwiemy się tak szybko jak będzie to możliwe.