Przejdź do treści
logo spółki Restruktor
  • Blog
  • UsługiRozwiń
    • Restrukturyzacja
    • Upadłość konsumencka
    • Przejmowanie spółek
  • Baza wiedzyRozwiń
    • Upadłość konsumencka – Baza wiedzy
  • Zespół
  • Kontakt
logo spółki Restruktor

Upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka jest szansą dla osób z długami na odzyskanie płynności finansowej i nowe życie.

Przyczyn powstania stanu niewypłacalności jest tak dużo jak ludzi, których ten temat dotyczy.

Upadłość konsumencka jest ogłaszana wobec wszystkich niewypłacalnych osób, bez względu na źródło pochodzenia długu i stopień zawinienia samego dłużnika. Upadłość konsumencka obejmuje wszystkie zobowiązania w tym te z tytułu pożyczek, kredytów, podatków i składek ZUS. Upadłość konsumencka obejmuje również zobowiązania powstałe w czasie prowadzenia działalności gospodarczej oraz pełnienia funkcji członka zarządu spółki.

Jedną z podstawowych zasad prawa cywilnego jest to, że swoje zobowiązania należy realizować i spłacać swoje długi. Jako dłużnik, zapewne słyszałeś takie sformułowania niejednokrotnie. Jeśli jednak mimo chęci spłaty dochodzimy do sytuacji, w której nie jesteśmy już w stanie realizować swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, mówimy o stanie niewypłacalności, który uprawnia do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

Ciągłe uciekanie przed wierzycielami do niczego nie prowadzi. Powoduje tylko wzrost zadłużenia poprzez narastające odsetki, koszty sądowe i egzekucyjne.

Jeśli znalazłeś się w takiej sytuacji i wiesz, że własnymi siłami nie jesteś w stanie spłacić wierzycieli, upadłość konsumencka może być dla ciebie drugą szansą na normalne życie.

Korzyści wypływające z upadłości konsumenckiej:

  • ulga od postępowań egzekucyjnych
  • koniec z naliczaniem odsetek i kosztów egzekucyjnych
  • uporządkowany proces likwidacji majątku (jeśli dłużnik posiada jakiś majątek)
  • wydzielenie kwoty na najem na okres od 12 do 24 miesięcy w przypadku posiadania mieszkania lub domu jednorodzinnego
  • możliwy do wykonania plan spłaty, w którym następuje częściowa spłata zobowiązań
  • umorzenie zobowiązań w pozostałym zakresie

Oddłużenie w upadłości konsumenckiej odbywa się zatem poprzez częściową spłatę zobowiązań oraz umorzenie zobowiązań w pozostałym zakresie. Wierzyciele zostają zaspokojeni wyłącznie z likwidacji majątku dłużnika (jeśli taki majątek występuje) oraz poprzez plan spłaty.

Cały proces upadłości konsumenckiej składa się z trzech etapów:

  1. rozpatrywanie wniosku o ogłoszenie upadłości – sąd upadłościowy dokonuje oceny, czy dana osoba jest niewypłacalna i kwalifikuje się do upadłości
  2. główne postępowanie upadłościowe – wraz z ogłoszeniem upadłości sąd ustanawia syndyka, który zajmuje się ustaleniem listy wierzycieli oraz likwidacją majątku upadłego (o ile taki majątek występuje); 
  3. wykonywanie planu spłaty – dłużnik samodzielnie wykonuje plan spłaty zgodnie z postanowieniem sądu ustalającym wysokość i okres spłaty

Plan spłaty ustalany jest standardowo na okres w granicach od 1 do 3 lat. W przypadku jednak gdy w ocenie sądu dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa, okres ten będzie ustalony w granicach od 3 do 7 lat. Na dłuższy okres plan spłaty nie może zostać ustalony bez względu na wysokość długów. Wysokość planu spłaty ustalana jest przede wszystkim w oparciu o możliwości zarobkowe dłużnika oraz uzasadnione koszty utrzymania upadłego i osób pozostających na jego utrzymaniu. Wykonanie planu spłaty jest warunkiem umorzenia pozostałych zobowiązań.

W wyjątkowych sytuacjach postępowanie upadłościowe może zakończyć się na jeden z trzech innych sposobów:

  • całkowite umorzenie zobowiązań bez ustalania planu spłaty – występuje w sytuacji trwałej niezdolności dłużnika do dokonywania spłat w ramach planu spłaty wierzycieli,
  • warunkowe umorzenie zobowiązań – występuje w sytuacji tymczasowej niezdolności dłużnika do dokonywania spłat w ramach planu spłaty wierzycieli, sąd może w okresie 5 lat ustalić plan spłaty wierzycieli, jeśli sytuacja dłużnika ulegnie poprawie,
  • odmowa ustalenia planu spłaty i umorzenia zobowiązań – może wystąpić w bardzo skrajnym przypadku, jeśli dłużnik celowo doprowadził do swojej niewypłacalności.

Kluczem do skorzystania z dobrodziejstw upadłości konsumenckiej jest rzetelne przygotowanie wniosku o ogłoszenie upadłości oraz prawidłowe poprowadzenie sprawy na etapie ustalania planu spłaty.

Warto zatem skorzystać w tym procesie ze wsparcia pełnomocnika w postaci doradcy restrukturyzacyjnego mającego doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych również w charakterze syndyka. Pełnomocnik jest również ogromnym wsparciem w zakresie obsługi Krajowego Rejestru Zadłużonych, czyli systemu teleinformatycznego służącego do obsługi postępowań upadłościowych.

Jako kancelaria Restruktor posiadamy do tego odpowiednie uprawnienia oraz doświadczenie w charakterze syndyka.

Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji w Twojej sprawie

Napisz do nas maila ([email protected]), zadzwoń (+48 724 666 656) lub wypełnij poniższy formularz.
Odezwiemy się tak szybko jak będzie to możliwe.

Kontakt

Kontakt

Informacja w sprawie usług kancelarii:
[email protected]
+48 724 666 656

Informacja w sprawie toczących się postępowań:
[email protected]
+48 726 999 991

Formularz kontaktowy

Adres

Restruktor sp. z o.o.
ul. 10 Lutego 32/10
81-364 Gdynia
KRS 0000765044
NIP 9581697905

Kontakt

Informacja w sprawie usług kancelarii:
[email protected]
+48 724 666 656

Informacja w sprawie toczących się postępowań:
[email protected]
+48 726 999 991

Nasze usługi

  • Restrukturyzacja
  • Upadłość konsumencka
  • Przejmowanie spółek

Regulaminy

  • Nota prawna
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych w rekrutacji
  • Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

© 2019-2025 Restruktor sp. z o.o.

  • Blog
  • Usługi
    • Restrukturyzacja
    • Upadłość konsumencka
    • Przejmowanie spółek
  • Baza wiedzy
    • Upadłość konsumencka – Baza wiedzy
  • Zespół
  • Kontakt